Hovedinnhold
Faktafredag
Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter i 2024

Trangere kommuneøkonomi i Trøndelag

Foreløpige KOSTRA-tall ble publisert 17. mars. Både disse resultatene sammen med KS sin regnskapsundersøkelse for 2024 peker mot nok et dårlig år for kommuneøkonomien. Hele 60 prosent av landets kommuner hadde et negativt netto driftsresultat i 2024.

Store variasjoner i Trøndelag

23 av 38 kommuner har et negativt netto driftsresultat, ifølge de foreløpige tallene for Trøndelag. Selv om gjennomsnittet for Trøndelag er bedre enn landet som helhet, er spredningen stor. Kommunene har en relativt høy gjeldsgrad og er sterkt påvirket av rentenivået. Statsforvalteren vil understreke at dette er foreløpige tall, og ser at det kan være noen feil på enkeltkommuner.

Netto driftsresultat

De kommunene som skiller seg ut med positivt netto driftsresultat, er i stor grad kommuner med ekstraordinære inntekter innenfor havbruk, vann- og vindkraft. Bildet er ikke entydig, for vi finner også kommuner som klarer seg godt uten store ekstrainntekter, og som har tatt nødvendige grep for å dempe utgiftsøkningen. Trondheim som er eneste storby i Trøndelag, går også med overskudd. 
 

Image
Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter i 2024. (Foreløpige tall)
Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter i 2024. (Foreløpige tall)

 

Se også: https://trondelagitall.no/statistikk/kommunenes-resultat-og-likviditet 

 

Fri egenkapital

Svake og negative netto driftsresultat betyr at mange trønderske kommuner har brukt av det såkalte disposisjonsfondet sitt og redusert den frie egenkapitalen. Fri egenkapital er oppsparte midler som fritt kan benyttes til finansiering av drifts- eller investeringsutgifter. Kartet under viser fri egenkapital i prosent av brutto driftsinntekter. 10 trønderske kommuner har nå en fri egenkapital på under fem prosent av brutto driftsinntekter, som vil si at den økonomiske bufferen vurderes som svak. Hvis indikatoren er negativ, innebærer det at kommunen har et akkumulert merforbruk.

 

Image
Fri egenkapital drift 2024 i prosent av brutto driftsinntekter (Foreløpige tall)
Fri egenkapital drift 2024 i prosent av brutto driftsinntekter (Foreløpige tall)

 

Se også: https://trondelagitall.no/statistikk/kommunenes-gjeld-og-egenkapital 

Gjeld 

Kommunene i Trøndelag har i gjennomsnitt et høyt gjeldsnivå og er derfor også sårbare for renteøkninger. Forventninger om rentenedgang har skapt håp om lavere rentekostnader, men en rask rentenedgang ser ikke ut til å være nært forestående.

 

Image
Langsiktig gjeld ex pensjonsforpliktelser i prosent av brutto driftsinntekter i 2024. (Foreløpige tall)
Langsiktig gjeld ex pensjonsforpliktelser i prosent av brutto driftsinntekter i 2024. (Foreløpige tall) 

 

For tidig å konkludere med om flere trønderske kommuner skal registreres i ROBEK

5 kommuner (Røyrvik, Røros, Indre Fosen, Rennebu og Levanger) ligger an til regnskapsmessig merforbruk, i følge ureviderte tall. Regnskapsmessig merforbruk betyr i denne sammenhengen at kommunens disposisjonsfond er brukt opp. Merforbruket må da dekkes inn i senere år av kommende inntekter til kommunene. Røros og Røyrvik er allerede ROBEK-kommuner.

 

Image
Årets merforbruk i driftsregnskapet 2024 i prosent av brutto driftsinntekter. (Foreløpige tall)
Årets merforbruk i driftsregnskapet 2024 i prosent av brutto driftsinntekter (foreløpige tall.)

 

Det er for tidlig å konkludere om flere trønderske kommuner skal inn i ROBEK-registeret basert på foreløpige regnskapsresultat for 2024. Ett kriterium for å meldes inn jf. Kommuneloven § 28-1, bokstav d, er at kommunen får et regnskapsmessig merforbruk på over 3 prosent av brutto driftsinntekt. Både Indre Fosen og Rennebu kommune har foreløpige regnskapsresultater som ligger i nærheten av denne 3-prosentregelen, men det er for til tidlig å konkludere. Revisor skal først gjennomgå kommunene sine regnskap, og endelig regnskap skal vedtas av kommunestyrene innen 30. juni. Først da foreligger korrekte regnskapstall som Statsforvalteren kan konkludere på.

Stort omstillingsbehov

Kommunene står overfor et stort omstillingsbehov som blant annet skyldes demografiendringer som kommunene nå for fullt begynner å merke effekten av. Antall eldre øker, og det er en nedgang i antall barn. Dette skaper behov for tilpasning av tjenestene. 
Befolkningsnedgang påvirker også tilgangen på arbeidskraft og kompetanse som i flere kommuner er i ferd med å bli mangelfull.

Det er helt nødvendig at kommunene omstiller og tilpasser tjenestenivået til inntektene i tida framover. De foreløpige KOSTRA- tallene viser tydelig at kommunene ikke lenger kan vente med å ta grep!