Elevundersøkelsen gjennomføres hver høst (okt-nov) og er obligatorisk for elever på 7. trinn, 10. trinn og Vg1. For øvrige trinn fra og med 5.trinn er undersøkelsen frivillig, men den gjennomføres likevel på de fleste trinn i trønderske kommuner.
Noen hovedfunn:
• Andelen elever som opplever mobbing har gått tydelig ned siste år.
• På 7. trinn oppgir 13 prosent at de har vært utsatt for mobbing, på 10. trinn er andelen 9,8 prosent og i vg1 er andelen 5,4 prosent.
• Andelen som opplever mobbing er høyest i 5. trinn og lavest på Vg3. Og andelen er avtagende med klassetrinn. Overgangen fra ungdomsskole til videregående gir størst nedgang.
• På de yngste klassetrinnene (5.-8. trinn) ligger andelen som opplever mobbing noe høyere i Trøndelag enn i landet som helhet. For øvrige trinn er nivåene på linje med landsgjennomsnittet.
• Det er forskjeller mellom kjønn. Andelen er noe høyere blant jenter på mellomtrinnet, mens gutter rapporterer høyere andeler i videregående.
• Årets resultater viser en bedring i mobbetallene på tvers av klassetrinn og årskull etter to år med høye mobbetall. Nivået er imidlertid fortsatt høyere enn i elevundersøkelsene 2021-22 og 2022-23.
• Det er flere som opplever mobbing på yrkesfaglige enn på studieforberedende utdanningsprogrammer på videregående.
Elevene som har svart at de er mobbet «to-tre ganger i måneden eller oftere» inngår i andelen som regnes som utsatt for mobbing på det enkelte spørsmålet.
Andelen som opplever mobbing er høyest i 5. trinn og lavest på vg3. Diagrammet viser at andelen er avtagende med klassetrinn. Det er overgangen fra ungdomsskole til videregående som gir størst nedgang. På 10. trinn svarer 9,8 % at de har vært utsatt for mobbing, og i Vg1 er andelen 5,4 %.
Det er også en betydelig nedgang fra 7. klasse til 8. klasse fra 13,0 % til 10,8 %.
Andelen som opplever mobbing ligger litt høyere i Trøndelag enn hele landet for klassetrinnene 5. - 8. For klassetrinn 9 til Vg3 er Trøndelag på nivå med landet.
Beregningen av «Mobbing på skolen»-andelen
I Elevundersøkelsen blir elevene stilt tre spørsmål:
- Er du blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene?
- Er du blitt mobbet digitalt (mobil, iPad, PC) de siste månedene?
- Er du blitt mobbet av voksne på skolen de siste månedene?
Elever som har svart at de er mobbet «To–tre ganger i måneden» eller oftere, inngår i tallene om mobbing for det enkelte spørsmålet. I «Mobbing på skolen»-andelen inngår elever som har svart at de blir mobbet på ett eller flere av de tre spørsmålene om mobbing. Elever som svarer at de blir mobbet på flere måter (f.eks. både av andre elever og digitalt), telles bare én gang i «Mobbing på skolen»-andelen. I tillegg er elever som svarer at de er mobbet digitalt av personer utenfor skolen trukket fra.
Mobbing per trinn over tid
Når vi ser på mobbing per klassetrinn over tid så viser tallene nedgang i andelen som opplever mobbing fra forrige elevundersøkelse. Det er imidlertid klart at nivået i denne undersøkelsen er betydelig høyere enn for 3 og 4 år siden.
Trøndelag ligger noe høyere enn landet ellers på de fleste årskullene.
Mobbing per kommune
Andelen som opplever mobbing varierer mellom skoleklasser, trinn, kommuner og over tid. Tallene som presenteres på Trøndelag i tall er på kommunenivå for grunnskole og fylkesnivå for videregående. Detaljerte tall på klassenivå blir brukt i oppfølgingen på den enkelte skole. Det finnes noe mer detaljerte tall på utdanningsdirektoratet for skoler som har mange nok respondenter til at resultatene ikke blir anonymisert. Lenke til Udir: https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/elevundersokelsen/
For 10. trinn er det Inderøy, Selbu og Midtre Gauldal som har høyest andel som er mobbet på skolen. Nærøysund, Skaun og Høylandet har lave andeler for 10.trinn i skoleåret 2025-26.
Mer statistikk om mobbing i grunnskolen:
https://trondelagitall.no/statistikk/mobbing-videregaende-skole
Mobbing fordelt på kjønn og årstrinn
Det er noen forskjeller mellom kjønn. Jentene har høyest mobbetall på mellomtrinnet, og guttene har høyere andeler i videregående. På ungdomsskolen er det omtrent likt.
Når vi ser på de ulike årskullene, så er utviklingen fra forrige undersøkelse positiv på tvers av kjønn og fødselsår. 2009-kullet gikk fra hele 11% i 10.trinn til 5,4 % på Vg1. Årskullene 2010 og 2011 går i år i 9. og 10 klasse og har klar bedring i mobbetall fra i skoleåret 2024-25. 2012-kullet har startet på ungdomsskolen i skoleåret 2025-26 og har fått klar forbedring fra 13,3 % til 10,2 %. 2013-kullet er fortsatt på barneskolen og har gått fra 15,4 % til 13,0 %.
Mer statistikk om mobbing på tvers av årstrinn:
https://trondelagitall.no/statistikk/mobbing-grunnskole-vgs
Mer mobbing på yrkesfag enn på studieforberedende
Andelen som opplever mobbing er betydelig lavere på videregående enn i grunnskolen. 5,4 % på Vg1 i Trøndelag oppgir oppgir å ha blitt mobbet 2-3 ganger i måneden eller oftere. Andelen er 6,0 % blant gutter og 4,1 % hos jenter.
På yrkesfaglige utdanningsprogram på Vg1 er andelen 6,8 % , mot 3,6 % på studieforberedende. Elektro og datateknologi, Teknologi og industrifag, Salg,service og reiseliv og Bygg og anlegg ligger høyest og over snittet på yrkesfag. Musikk, dans og drama og Informasjonsteknologi og medieproduksjon har klart lavest andeler som opplever mobbing.
Mer statistikk om mobbing i videregående:
https://trondelagitall.no/statistikk/mobbing-videregaende-skole
Trives på skolen til tross for mobbing
Den nasjonale oppsummeringen av årets elevundersøkelse sammenligner svar på mobbing og trivsel. «I gruppen elever som opplever mobbing, svarer omtrent halvparten på 7. trinn og i vg1 at de trives godt på skolen. På 10. trinn utgjør de 4 av 10».
Kilder og metode
I denne artikkelen er det brukt data fra Utdanningsdirektoratet.
Artikkel som oppsummerer elevundersøkelsen 2025.